WAAR

Sommige kinderen kennen al rond hun tiende homoseksuele gevoelens, de meesten pas tijdens hun puberteit of daarna. Als tieners op kinderen of ouderen van hetzelfde geslacht vallen, dan zullen ze dat niet per se als problematisch ervaren. Een en ander hangt af van de reacties in hun directe omgeving: Als er negatief op die interesse gereageerd wordt, dan zullen kinderen eerder in verwarring raken over hun gevoelens. Meestal worden meisjes en jongens zich in de puberteit pas echt bewust van hun homoseksuele voorkeur. Meisjes zijn dan gemiddeld 13½ jaar, jongens 12½. Voor meisjes volgt de eerste homoseksuele verliefdheid meestal een jaar later, jongens zijn dan ruim 15 jaar. En dan duurt het vaak nog drie jaar voor zij met familieleden of goede vrienden over hun homoseksuele gevoelens durven te praten.

Bron: Jantine van Lisdonk en Diana van Bergen, 2010, Homojongeren en hun seksuele voorkeur: invulling en uiting.
In: Steeds gewoner, nooit gewoon. Acceptatie van homoseksualiteit in Nederland: 132-145.