1 Expliciet

Juf Michelle bespreekt af en toe serieuze onderwerpen in haar klas, groep 6, onder het motto: ’lopend vuurtje’. Ze steekt dan een kaarsje aan. Deze keer gaat het over vrede in jezelf en in de klas.

Michelle zegt: ‘Iedereen is OK zoals die is. Je mag zijn wie je bent. Vinden jullie dat ook?’ Alle kinderen zijn het met haar eens.

‘Toch’, zegt Michelle, ‘wordt er ook wel eens wat onaardigs gezegd, ook hier. Of er wordt gepest. Dan krijg je het gevoel dat je niet OK bent, zoals je bent.’ Michelle neemt zichzelf als voorbeeld: 'Ik ben gelukkig zoals ik ben. Ik ben getrouwd en met mijn vrouw heb ik het heel fijn. Toch word ik wel eens uitgescholden, als ik met haar over straat loop. Blijkbaar mag ik van die scheldende mensen niet zijn wie ik ben. Ik heb moeten leren daar niet verdrietig van te worden, maar soms doet het wel pijn.’

Sanne wil wat zeggen. Ze vertelt dat ze twee jaar geleden van school is veranderd, omdat ze gepest werd vanwege haar twee moeders. Maar op deze school pest niemand haar hiermee. Ze vindt het fijn dat zij en haar ouders hier mogen zijn zoals ze zijn.