leegvorig itemleegvolgend item
taakstraf van 45 minuten

B3 Scholieren en seksualiteit

Lees de tekst en beantwoord de vragen onderaan

Als kind en jongere ontkom je niet aan allerlei beelden over seks en sexappeal. Anders dan de voorgaande generaties weten scholieren vandaag de dag heel goed wat beffen, pijpen, neuken en masturberen is. Op tv (Spuiten en Slikken, sensuele clips op MTV) en in jongerenbladen spelen erotiek en seks vaak een hoofdrol. Je kunt stellen dat we in een geseksualiseerde samenleving wonen, maar seksualiteit en zeker homoseksualiteit blijven beladen onderwerpen.

Oordelen

De normen en waarden die je van thuis, je geloof of vrienden meekrijgt, bepalen hoe open je zelf kunt zijn over jouw seksuele ervaringen of fantasieën. Al deze informatie bij elkaar zorgt ervoor dat je oordelen ontwikkelt over hoe seksualiteit ‘hoort’ te zijn. Homo, hoer en slet zijn veelgebruikte scheldwoorden, waarmee anderen apart worden gezet of worden afgekeurd: zij voldoen niet aan de norm.

Scholieren en homoseksualiteit

Uit onderzoek blijkt dat vooral jongens negatief oordelen over seks met iemand van hetzelfde geslacht. En die oordelen worden onder jongens sterker naarmate ze ouder worden. Op de basisschool vindt 53 % van de jongens het vies als twee jongens met elkaar zoenen. Van de meisjes vindt 32 % dat vies. In het voortgezet onderwijs groeien de groepen verder uit elkaar: dan vindt 67 % van de jongens het vies als jongens elkaar zoenen. Bij de meisjes neemt de afkeuring af, maar nog steeds noemt 31 % van de meisjes het vies. Het zoenen onder meisjes is meer geaccepteerd. Op de basisschool beoordeelt 49 % van de jongens dat als vies en 32 % van de meisjes (net als bij twee jongens). In het voortgezet onderwijs nemen beide percentages af, tot 28 % bij de jongens en 30 % van de meisjes.

Bron: Saskia Kreuzenkamp, ‘De houding van Nederlanders tegenover homoseksualiteit’, in: SCP 2010, Steeds gewoner, nooit gewoon. Acceptatie van homoseksualiteit in Nederland: 47 ev.

Opdracht:

1. Vergelijk de percentages voor leerlingen in het basisonderwijs met
    die voor leerlingen in het voortgezet onderwijs.
    Houd daarbij rekening met verschillen tussen jongens en meisjes.
    Wat valt je op?

2. Hoe zou jij die veranderingen of constanten verklaren?

3. Lees het artikel: Hanneke Feiten e.a. ‘Wees jezelf, maar wees niet anders’; heterojongeren over homo- en biseksualiteit.’ In: SCP 2010, Steeds gewoner, nooit gewoon. Acceptatie van homoseksualiteit in Nederland, 54-75 (SCP).

Beantwoord aan de hand van dit artikel deze vragen:
    - Hoe denken heterojongeren over homo- en biseksualiteit?
    - Wat is daarbij het verschil tussen jongens en meiden?
    - Hoe verklaren de auteurs dat verschil?
download werkblad B2