leegvoorafgaand itemleegvolgend item
duur 15 min

A4 Ben jij 100%?

Mijn partner en ik kennen elkaar van school. Zij was de leerkracht van mijn zoon in groep 3. Wij waren toen allebei getrouwd met een man, maar werden verliefd op elkaar. Het was een vreemde situatie en er werd flink over ons gepraat. Het was een leuk schoolpleinverhaal: een leerkracht en moeder, allebei vrouw en getrouwd, daarna gescheiden en toen samen verder. Toch hebben we geen negatieve reacties gekregen. Meestal krijg je die natuurlijk niet te horen, maar in mijn omgeving was de reactie vooral: ‘Het verbaast me niets.’ We wisten allebei wel dat we eigenlijk lesbisch waren, maar door onze opvoeding of wat dan ook, verliep het leven anders dan eigenlijk bij ons paste.

Beantwoord de volgende vragen:

1. Vind je het belangrijk om iemands seksuele oriëntatie te kennen? Maakt het iets uit voor jouw relatie met die persoon? Beschrijf een situatie waarin dat wel en waarin dat niet zo is.

2. Zijn er openlijke homo’s of lesbo’s in jouw familie? Zo ja, hoe was de houding van jouw familieleden en hoe reageerden de meest uitgesproken familieleden toen die persoon ‘uit de kast kwam’?

3. Kun jij je voorstellen dat je je je ooit aangetrokken zult voelen tot iemand van de sekse waar je nu niet op valt? Denk je dat jouw gevoelens dan wezenlijk anders zouden zijn? Zo ja, in welk opzicht?

4. Zet jezelf in gedachten op de lijn.

glijdende gender schaal

5. Welke reacties verwacht jij als je anderen vertelt dat je anders bent dan zij dachten: homo, lesbisch, bi of hetero? En je ouders, broer(s) of zus(sen), je vrienden/vriendinnen van de sportclub? Op het werkblad kun je hun (mogelijke) reacties aangeven.

werkblad C3 downloaden

Anoniem - uit de school van Fontainebleau